علمسین: ترکیبی برای کسبوکار
تا وقتی برای چیزی اسم نگذاشته باشیم، سخت است در مورد آن صحبت کنیم. پس فعلاً با این فرض شروع کنیم که اسم سایتمان «علمسین» است.
علمسین برای علاقمندان «حرفهای» کسبوکار است؛ آنهایی که علاقه چندانی به مطالب زرد ندارند و میخواهند واقعاً دانش کسبوکار را بیاموزند. علمسین مجموعهای از اطلاعات کلیدی و ابزارهای کاربردی برای توسعه و مدیریت کسبوکار را ارائه میدهد، که احتمالاً برای «همین دسته از مخاطبان» مفید خواهد بود.
اما «علمسین» عنوان دقیقی برای این وبسایت نیست. میدانیم که دانش کسبوکار را میتوانیم به حوزههای بسیار متنوعی ربط دهیم. آن چه علمسین ارائه میدهد برآمده از مهندسی (Engineering)، حقوق (Law) و مدیریت (Management) است.
نام ELMsyn از همین کلمات تشکیل شده است. E و L و M حروف اول این سه حوزه هستند. کلمه syn مخفف Synthesis (سنتز) به معنای ترکیب و همافزایی است؛ چون باور داریم با ترکیب این سه حوزه، راهکارهای جامعتر و پایدارتری خواهیم داشت.

آن درخت سبزی که در لوگو قرار گرفته هم بیارتباط با اسم سایتمان نیست. درختی که میبینید، یک نارون است که انگلیسی زبانها به آن elm میگویند. از قضا این درخت نماد پایداری و ریشهدار بودن هم هست. پس مناسب دیدیم که از آن به عنوان یک نماد استفاده کنیم که هم ما را به یاد ELM بیاندازد و هم هدفمان، که دستیابی به راهکارهایی پایدار و ریشهدار برای توسعه و مدیریت کسبوکار است.
در علمسین قرار است چه کار کنیم و به کجا برسیم؟
اگر با سایت ویکیتولید آشنا هستید، خوب است بدانید که «علمسین» اولین فرزند «ویکیتولید» است. ویکیتولید برای علاقمندان تولید صنعتی است و به مباحث آن حوزه میپردازد. علمسین وسیعتر است و تمام دانش کسبوکار (البته از سه منظور مدیریت، مهندسی و حقوق) را پوشش میدهد.
علمسین در فاز اول خود، بخش مهمی از مبانی پایه کسبوکار را ارائه میکند. این فاز احتمالاً تا پایان امسال، تا حد زیادی کامل میشود. بدین ترتیب، انتظار داریم که در سال آینده، بتوانید به بخش مهمی از مباحث مدیریت استراتژیک، مدیریت عملیات، بازاریابی، تصمیمگیری و توسعه محصول دسترسی داشته باشید. در همین فاز، مجموعهای از ورکبوکهای تعاملی نیز ارائه میشود تا به تئوری محدود نمانید و از آموختههایتان به صورت عملی استفاده کنید.
اما در فاز دوم، علمسین به تدریج و متناسب با نیازهای شما، مجموعهای از مباحث پیشرفتهتر را نیز ارائه میکند. همچنین در این فاز، شما و سایر کاربران میتوانید در تولید محتوا مشارکت کنید و ارتباطات تخصصیتان را ارتقا دهید. از همین حالا، کار روی این زیرساختهای ارتباطی را شروع کردهایم و بعد از رسیدن تعداد کاربران به اندازه قابل قبول، این سیستم را نیز ارائه خواهیم داد.
در فاز سوم، که میتواند مرحله بلوغ علمسین باشد، مدل جامعی برای توسعه کسبوکار به همراه مجموعهای از ابزارهای کاربردی یکپارچه ارائه خواهیم کرد. در این فاز شما میتوانید بخش زیادی از فعالیتهای مربوط به کسبوکارتان را در علمسین انجام دهید و از ابزارهای آن استفاده کنید.
علمسین کجاست؟ چگونه به آن مراجعه کنید؟
علمسین همین جاست؛ یک وبسایت در فضای دیجیتال. برای ارتباط با علمسین، میتوانید از همین فضا استفاده کنید.
در علمسین نه محصول فیزیکی میفروشیم، نه به کسی مشاوره میدهیم، نه تبلیغ قبول میکنیم؛ پس قاعدتاً نیازی به مراجعه حضوری نخواهید داشت.
ضمناً علمسین، مؤسسه و شرکت نیست و به هیچ مؤسسه و شرکتی هم وابسته نیست. علمسین را میتوانید یک وبسایت شخصی تصور کنید که میلاد اسمعیلی صاحبامتیاز آن است. «میلاد اسمعیلی مشاوره میدهد، با شرکتها قرارداد میبندد و کارهای زیادی میکند»، اما همه این موارد مستقل از علمسین هستند.
آیا استفاده از علمسین رایگان است؟
علمسین از همین ابتدا بر اساس مدل پریمیوم طراحی شده است؛ یعنی قرار است بخشهایی از آن رایگان و بخشهایی هم پریمیوم (پولی) باشد. اما چون هنوز بسیاری از مطالب و ابزارها منتشر نشدهاند، فعلاً تا پایان سال 1404 میتوانید با یک عضویت ساده از تمام امکانات و مطالب استفاده کنید.
چگونه به علمسین کمک کنید؟
بزرگترین کمک شما به علمسین، همراهی شماست.
در مسیر توسعه چنین وبسایتی، چالشهای زیادی پیش میآید که نیاز به صبر و همراهی دارد. لطفاً در هفتهها و ماههای آغازین، اگر در استفاده از امکانات با خطایی مواجه شدید، موضوع را اطلاعرسانی کنید تا از بازخوردتان استفاده کنیم.
همچنین با توجه به این که آشنایی کاربران دیگر با علمسین زمانبر است، اگر حس کردید که به آن علاقمندید و میتواند برای بقیه مفید باشد، آن را در شبکههای اجتماعی، وبسایتها یا سایر محیطهای آموزشی معرفی کنید.
خودتان هم، البته بعد از این که واقعاً با وبسایت ارتباط گرفتید، عضو شوید. آمارهایی مثل «میزان عضویت» به ما کمک میکند که بازخورد دقیقتری بگیریم و مسیر مناسبتری برای توسعه وبسایت طراحی کنیم.